Pagina's

21.6.07

Tallinn








Het silhouet van de oude middeleeuwse Hanzestad met zijn vele kerk- en verdedigingstorens contrasteert met de glimmende hoogbouw van de moderne stad die er pal naast ligt. De oude ommuring is goed bewaard gebleven. Op veel plekken waan ik mij even in Zwolle. Al maakt de stad als geheel een meer middeleeuwse indruk dan Zwolle. Dat wordt ook gecultiveerd met middeleeuwse uitspanningen, gerechten en dames in kledij uit die tijd. Er zijn veel toeristen. Ik hoor Frans, Duits, Engels, Russisch en Nederlands spreken. Van de hoger gelegen burcht heb je een mooi uitzicht over oude en nieuwe stad en de Finse Golf. Daar staat ook de Russisch orthodoxe kathedraal. Binnen staan mensen in opperste concentratie de voorspraak af te smeken van de icoonheilige waar ze hun vertrouwen in gesteld hebben.

Er zijn ongelofelijk veel restaurants waar men alle denkbare gerechten kan genieten van middeleeuws tot lounge en van traditioneel Estlands tot sushi. Vanavond ga ik naar een uitvoering van de Midsummer Cantate, dat leek mij wel gepast op de langste dag van het jaar. Het werk is gebaseerd op de Estse traditionele cultuuruitingen maar in moderne vorm gegoten. Ik ben benieuwd.