Pagina's

1.6.07

Borgholm

Borgholm is de hoofdstad van Öland en een bekend toeristenoord. Maar het seizoen begint hier pas half juni en is half augustus al weer op zijn retour. Je begrijpt niet dat mensen hier een boot hebben, voor zo’n korte gebruiksperiode. Misschien is het kort maar krachtig? Badplaatsen buiten het seizoen hebben iets triests, zeker op zo’n grijze dag als vandaag.

Ook hier dezelfde frustratie met de PC. Ik mag in het naast de haven gelegen hotel gratis gebruik maken van het draadloze netwerk. Dus installeer ik mij met mij laptop in een van de geriefelijke fauteuils. De verbinding is prima maar wat ik ook probeer in krijg geen inlogscherm te zien. Om gek van te worden! Ik begin te vermoeden dat er iets mis is met mijn PC.

Als ik op sta is het weer nog even treurig als gisteren. Harde noordelijke wind, mistig en koud. De weersverwachting geeft weinig hoop op een verandering op korte termijn. Niemand vaart uit, iedereen wacht op betere tijden.
Ik pak de fiets en ga naar de ruïne van het slot Borgholm. Je moet toch wat doen. Maar tot mijn verassing is het niet zozeer het slot als wel het museum gedeelte wat het interessant maakt. Vooral de tentoonstelling van beelden van Lars Widenfalk is prachtig. De mooi uitgelichte granieten beelden passen perfect in de gehavende ruimtes van de ruïne. Er is ook een gewelf waar de beelden in, met water gevulde, vitrines staan. Goudvissen zwemmen rond de beelden. Een vervreemdende ervaring. In de romantiek was dit slot al een ruïne en een veel bezochte plek. Op een van de wanden staan namen in de pleisterlaag gekrast. Graffiti uit vroeger dagen.

Even verderop is het zomerverblijf van Zweedse koning, Solliden. De tuin is toegankelijk na het kopen van een entreebewijs. Het park kent een aantal verschillende tuinen zoals een Engelse tuin, een Italiaanse tuin en ook een Nederlandse tuin. Het blijkt een geschenk te zijn van koningin Wilhelmina aan koningin Victoria, vanwege haar 60e verjaardag. Het is een strikt geometrische tuin met buxushaagjes, omzoomd door een dubbele haag van buxus en haagbeuk. Vier witmarmeren beelden steken mooi af tegen het groen. In de perken bevinden zich louter rozen met namen als Peer Gynt, Ingrid Bergman, Astrid Lindgren en Queen Elisabeth.