Pagina's

18.6.07

Hout


Zijn timmerlieden in Nederland alleen nog maar bezig met kitten en prefab onderdelen stellen, in Finland wordt nog getimmerd. Hout is er in overvloed en wordt ook volop gebruikt bij het bouwen van huizen. Op het haveneiland in Hanko waar ik een paar dagen heb gelegen, waren alle gebouwen van hout. Timmerlieden waren bezig om de gebouwen aan te passen en te renoveren. Iedere dag hoorde je dat er spijkers met koppen geslagen werden. Zo werd de sauna voor de mannen compleet vernieuwd. (Toen het klaar was ging het havengeld ook meteen met €10,-- omhoog.) Hout is zulk prachtig materiaal, het is gemakkelijk te bewerken, het ruikt lekker en ieder stuk is uniek. Hout leeft. Dat ik zo enthousiast ben komt natuurlijk ook omdat ik opgegroeid ben met hout. Mijn vader was een allround timmerman die zijn vak in alle facetten beheerste. Een gedraaide trap, een fraaie voordeur of een nieuw kozijn met openslaande ramen, hij maakte het. Nostalgische herinneringen heb ik aan de werkloods, waar de machines stonden. Vooral ’s winters wanneer de bouw door vorst stil lag, werd in de loods gewerkt en bijvoorbeeld kozijnen gemaakt. Je kwam door de kou aan fietsen, schoof de piepende en knarsende schuifdeur met moeite open, en dan brandde daar de met afvalhout gestookte kachel. De houtlucht werd gekruid met geuren van houtlijm en hars. Wij vermaakten ons door een houten zwaard te maken of te helpen bij het doortrekken van hout door de verdiktebank. Maar het gezelligste moment was de schaft. De machines zwegen en er werd een boterham, belegd met spek en daarop roggebrood, gegeten en je kreeg zoete koffie uit een thermoskan. En vader met zijn alpinopetje plukte een eerder gerold shaggie achter zijn oor vandaan. En samen met ome Jo werden er herinneringen opgehaald aan hun jeugd of aan de oorlogstijd toen er nauwelijks werk was. Mijn vader kreeg de opdracht om fluitjes te ontwerpen te maken. En een daarvan een torpedomodel was tamelijk succesvol.

Het meeste vurenhout kwam uit Scandinavië. Hardhout werd nog niet veel gebruikt. Een keer was ik met mijn vader in Hengelo bij de houthandel, ik zal een jaar of 12 geweest zijn. Waarom wij niet meteen het benodigde hout mee konden nemen weet ik niet, maar wij moesten wat tijd verliezen. Mijn vader nam mij toen mee naar de bioscoop! Ik was nog nooit in een bioscoop geweest en laat staan dat je met je vader naar de bioscoop gaat. De film, uiteraard voor alle leeftijden, was een Duitse sentimentele liefdes film met Connny Froboess in de hoofdrol. Prachtig!