Pagina's

27.5.07

Grönhögen Kalmar

Na mijn uitstapje naar het vogelreservaat is de zon er al aardig in geslaagd om de mist op te lossen. Ik wil uitvaren maar de havenmeester is nog steeds niet langs geweest. Juist als ik sta te overleggen met mijn Duitse buurman wat te doen, komt hij aanrijden. Hij zucht en steunt bij iedere beweging , wat wil je als je 35 kg aan overgewicht meetorst, maar hij is bijzonder aardig. Ik ben de 2e Nederlander dit seizoen, zegt hij. Hij rekent 90 kronen, dat is de helft van het tarief in Karlskrona.
De buurman geeft nog wat tips. Ga in Kalmar niet meteen rechts te gaan liggen, want dan doe je geen oog dicht vanwege de disco op zaterdag. En de volgende ochtend heb je de lege bierklikjes aan dek liggen. Neem bij het afmeren aan een hekboei altijd de boei aan loefzijde om te voorkomen dat de lijn in de schroef komt. Ik zeg dat ik er wel tegenop zie om aan zo’n hekboei af te meren. Maar volgens hem is dat geen probleem.
Het wordt een prachtige zonnige zeiltocht naar Kalmar. Een vriendelijke bakstagwind stuwt Sielesâlt voort. Het is nog wat heiig maar in de middag ontwaar ik de gebouwen van Kalmar en de brug die Öland met het vaste land verbindt. Er is genoeg plek in de haven. Dit wordt mijn eerste ervaring met het afmeren aan een hekboei! Alles ligt goed klaar? Voorzichtig nader ik de boei en YESS ineen keer goed. Én er is iemand op de kade om mijn punt op te vangen. Zo, die hobbel is genomen.