Pagina's

14.7.07

Moeizame mijlen











Södertälje
Via de Hammarby sluizen, gelegen onder een aantal hoge Stockholmse viaducten, komen wij op het zoete water van de Mälaren. De schoonheid van het landschap wordt bedekt door een sluier van regen. Na de sluis van Södertälje zijn wij weer op zout water en zoeken een plekje in de Gästhamn. In de bibliotheek kan ik een halfuur een PC reserveren met de mogelijkheid om tekst en foto’s te uploaden. Iedere keer is dat een gezoek. Waar kan ik internetten en mag ik dan ook uploaden of niet?

Trosa
’s Ochtends liggen heel veel zeilboten te wachten voor de sluis om richting Stockholm te gaan. Beroepsvaart gaat voor, en er gaan heel wat grote schepen door het kanaal, dat betekent soms een of meer schuttingen wachten. Maar wij gaan de andere kant op en hebben dat probleem niet. Wij zwaaien vriendelijk naar ieder schip dat wij tegenkomen. Zo komen wij ook een oud dispuutgenoot van broer Gerrit tegen, al stel ik dat pas later vast als de boot al weer uit het zicht verdwenen is. Na een aangename tocht meren wij af in Trosa, een prettig stadje met een kanaaltje en veelkleurige houten huizen. Bijzonder is de geteerde houten kerktoren. Op de expositie van Reinhold Ljungren, die in litho’s en schilderijen de karakteristieke plekken van de omgeving heeft verbeeld, heb ik een leuk gesprek met de praatgrage beheerder die alleen Zweeds spreekt. Hij in het Zweeds en een enkel woordje Engels en ik in een mengeling van plat Nederlands, Duits, Engels en zeer gebrekkig Zweeds. Het wordt een late avond als Jouke en ik de verdwalen in jeugdherinneringen. Wij hebben nou eenmaal meer verleden dan toekomst.

Arkösund
Het weer wordt per dag beter. Wij worden gewekt door een aangenaam zonnetje. Alleen de windrichting is helaas precies fout. Later op de middag begint de wind goed door te zetten naar een windkracht 6 Bft. Wij zitten aan de rand van het scherengebied en soms komen de golven direct van zee. Met de motor en de fok maken wij toch een behoorlijke snelheid. Boven land beginnen stapelwolken te ontstaan en de lucht wordt donker. Er klinkt gerommel in de verte en het land verdwijnt in een grijze regenbui. Maar op zee blijft het droog en blijft de zon schijnen. Wij hebben vandaag een flinke afstand afgelegd. In de gastenhaven van Arkösund vinden wij een mooi plekje. De wind is gaan liggen en de avondzon zet alles in vlam.

Fyrudden
’s Nachts begint het te regenen. Liggen sikkeneuren voor de wal heeft geen zin. Zeilpakken, laarzen en zwemvest aan. Zullen wij buitenom gaan of binnendoor, dat is de vraag. Wij gokken op een gunstige wind en kiezen voor de route over zee in plaats van de kortere weg door de scheren. Wij zien een zeehond nieuwsgierig naar ons kijken en pogingen ondernemen om de boot te volgen. Na twee uurtjes wordt het droog, de zon schijnt en gaat de wind schiften. Het lot is ons niet gunstig gezind want opnieuw hebben wij de wind tegen. Al motorzeilend gaan wij manmoedig door richting Västervik maar het is een ongelijke strijd. Ter hoogte van het licht van Häradskär vallen wij af en gaan optimaal zeilend naar de haven van Fyrudden. De Duitse buurman van vanochtend is later dan ons vertrokken maar ligt al voor de wal. Wij hebben veel te veel mijlen gemaakt. Wij vinden een mooi plekje aan de wal maar die blijkt voor de Kustwacht te zijn. Met het gezag valt niet te spotten dus nemen wij genoegen met een plekje langszij een Nederlandse boot, de Zwerver uit Monnikendam. Later op de avond wordt het droog en de wind is gaan liggen. Overal springen kleine vissen boven water. Worden ze bejaagd, proberen ze aan hun element te ontsnappen of is het pure levensdrift?

Byxelkrok
Om 8 uur zijn wij al weer onderweg. De zon schijnt en het waait een klein beetje uit ZW. Wij laten de scheren achter ons en motoren naar het zuiden want de wind laat ons in de steek qua sterkte en qua windrichting. De bedoeling was om vandaag Oskarshamn te bereiken maar dat wijzigen wij in Byxelkrok aan de noordkant van Öland. Er komen buien tot ontwikkeling. Een grote wolk wordt snel groter en donkerder en laat een heleboel regen vallen. Maar wonderlijk genoeg drijven ze tot nu toe voor of achter ons langs. Op de AIS zie ik dat er zes reddingsboten in haven van Byxelkrok liggen. Bovendien staat er een heli van Search and Rescue op de wal. Of er is een calamiteit of er is een feest. Wij varen de overvolle haven binnen onder begeleiding van koorzang vanaf het zeilschip Shalom, gevolgd door een stichtelijk woord. Dan is het tijd voor muziek. Een baritonsax speelt een ballad begeleidt door een orgeltje. De havenmeester wijst ons een mooi plekje langszij toe. Op de kade is het een gezellige drukte. Er is nog meer levende muziek en er wordt gewalst. Alle kleine winkeltjes, in de bruine houten huisjes, zijn open. Toen ik hier een maand geleden was, lag ik alleen aan de kade en was alles nog dicht.

Borgholm
Opnieuw om 8 vertrokken voor 45 mijl naar Kalmar. En helaas ook weer de wind pal tegen. Hoe is het mogelijk. Verder mogen wij niet klagen het is droog en als het meezit breekt straks de zon door. Twee reddingsboten verkennen de kust rond het eiland Blå Jungfrau. De wind trekt ’s middags aan en veroorzaakt hoge golven en stroom tegen. Dämman is een vuurtoren maar tevens hotel. Wie zou hier gaan logeren? Wij proberen nog een tijdje te laveren, maar dan valt de wind weer weg. Het lijkt of de weergoden ons zitten te treiteren. Wij starten de machine en varen de haven van Borgholm binnen. Morgen is er weer een dag. Ook hier groot feest Victoriadag, genoemd naar de kroonprinses. Een grote feesttent met life optreden. ’s Avonds een exclusief diner in de feesttent voor genodigden. Een waterorgel voor het volk.