Pagina's

15.7.07

Gezwind naar Kalmar









Het waait zo hard dat wij maar eens lekker blijven liggen. Het weerbericht spreekt van windkracht 6 Bft. De wind lijkt uit een iets gunstiger richting te komen. Toch maar naar Kalmar. Wij liggen naast een ontzettend aardige Duits stel. Het is wel erg ondiep waar wij liggen en ik ben bang dat de kop van de boot door de harde wind op zij gedrukt wordt. Maar met behulp van de Duitser slagen Jouke en ik er in om achteruit varend dieper water te bereiken. Ik heb een dubbel rif gezet. In de haven hijsen wij het zeil en met de motor vol bij trotseren wij de hoge golven.
Eenmaal op dieper water gaat een half uitgerolde fok er bij. De wind is geen 6 maar 7 Bft met regelmatig vlagen van 8 Bft. Maar de boot houdt zich prima en vertoont geen neigingen om uit het roer te lopen. Afgezien van de wind is het heerlijk zonnig weer. In Kalmar is de regatta voor Scherenkruisers voorbij, waardoor er weer plaats is in de haven. Scherenkruisers zijn ongelofelijk mooi gelijnde klassieke houten zeilboten. Onderweg zijn wij er verschillende tegen gekomen.
Ik ontdek toch steeds weer wat nieuws in een stad die ik al eerder heb bezocht. In een parkje staat een ontzettend leuke beeldengroep. Op het gezellig drukke uitgaansplein genieten wij van een glas bier en heerlijk Italiaans eten.