Pagina's

28.4.07

A.I.S.


Dit wordt een wat technisch verhaal. A.I.S. staat voor Automatic Identification System. Grote schepen op zee moeten een AIS signaal uitzenden. Dat signaal kan door schepen in de buurt of een walstation worden opgevangen. Van mijn collega’s heb ik als afscheidscadeau een AIS module met antenne gekregen. Daarmee kan ik de signalen van schepen die een AIS signaal uitzenden ontvangen.
Op de laptop staat de waterkaart van het gebied waar wij varen. Via de GPS weet ik precies waar ik ben en zie je mijn positie als een pijl in de kaart. Schepen met een AIS signaal worden ook zichtbaar als een groen scheepje. Per schip is detailinformatie op te vragen. Op de volgende url: http://familjenhakansson.se/html/ais_live_utlangan.html krijg je een goed idee wat je te zien krijgt met AIS in de Oostzee.

Hieronder een voorbeeld van de eerste ontvangst op Vlieland met rechts een toelichting.

UTC: 28-4-2007 14:17:35 Datum + tijd (Ned. Zomertijd = UTC + 2uur)
Name: GRAAFVANBYLANDT SAR Naam van het schip i.d.g. de reddingsboot van
Vlieland.
CallId: PEJS Oproepletters
Dest: VLIELAND Bestemming
SOG: 0kn Snelheid over de grond (geen invloed van stroom)
COG: 335,6° Koers over de grond (geen invloed van stroom)
HDT: ?° Geen idee
ROT: ?°/min Geen idee
Lat: 53°17.803'N Positie in breedtegraden
Long: 005°05.419'E Positie in lengtegraden
Length: 15m Lengte van het schip
Width: 6m Breedte van het schip
Draft: 1,1m Diepte van het schip
MMSI #: 246353000 Nummer waarop het schip met een DSC marifoon kan worden opgeroepen
Status: ? Status bijvoorbeeld varende of voor anker
RNG: 0.050NM Afstand tot mijn boot
BRG: 110° Richting gerekend van af mijn boot

Het lukte steeds niet om AIS signalen op te vangen. Het kastje zelf geeft helemaal niets aan en op het scherm was geen signaal te krijgen. Na veel geĆ«xperimenteer kom ik tot de conclusie dat de USB-hub waarschijnlijk niet goed functioneert. In het dorp even laten testen en inderdaad het werkt niet goed. Voor € 10,-- een nieuw hub gekocht en jawel hij doet het!
Collega’s bedankt!